Szukaj Pokaż menu
Witaj nieznajomy(a) zaloguj się lub dołącz do nas
…BO POWAGA ZABIJA POWOLI

Zakazany Mińsk

102 922
1278   40
Grupa rosyjskich bloggerów sprawdziła system ochrony i bezpieczeństwa w Mińsku. Bez większego problemu dotarli do “pilnie” strzeżonych obiektów białoruskiej stolicy. Fotorelacja z wycieczki została umieszczona na bloguraskalov_vit z tagiem “Łukaszence zbieleją wąsy”.

image___001
Ze słów autora fotoreportażu:
„Po raz pierwszy byłem w Mińsku i nawet nie mogłem się spodziewać tego, z jaką łatwością naszej ekipie uda się dotrzeć w “najpilniej strzeżone” strategiczne miejsca białoruskiej stolicy.”

Poniżej tłumaczenie tekstu autora:

To mój pierwszy i jedyny post o Białorusi – kraju, który utkwił w czasach ZSRR, o jej paranoidalnym “bezpieczeństwie” i o tym, jak łatwo da się je sabotować.

1. Nasza mińska wycieczka zaczęła się od dachu, który znajduje się tuż przy dworcu kolejowym. Odpoczęliśmy trochę po podróży i od razu postanowiliśmy złamać kilka miejscowych przepisów oraz wspiąć się wyżej.

image___002

2. Tu obejrzeliśmy zachód słońca i skierowaliśmy się na Niemigę – ścisłe centrum Mińska, gdzie znajdują się wszystkie organy białoruskiej władzy państwowej.

image___003

3. Naszym celem był dach 16-piętrowego budynku. Ze względu na to, że nie mieliśmy załatwionych noclegów, postanowiliśmy pokimać tutaj.

image___004

4. Bez śpiworów i karimat było bardzo zimno, dlatego wróciliśmy do włóczenia się po mieście.

image___005

5. Bardzo ładna wieżyczka tuż przy Ministerstwie Obrony. W Rosji włażenie na dach obok MON wróży poważne problemy, ale w Mińsku wszyscy mają to gdzieś.

image___006

6. Tutaj mieliśmy pierwszą wtopę. Kiedy wracaliśmy schodami przeciwpożarowymi, dostrzegł nas jakiś wojskowy. Zaczekał aż zleziemy i kazał nam podejść. Najzabawniejsze w całej sytuacji było to, że facet stał w miejscu i naprawdę oczekiwał, że podejdziemy do niego. Najwidoczniej w Mińsku nie ucieka się od wojskowych, milicji itd. Pewnie był w szoku, że sprawcy, czyli my, dali nogę.

image___007

7. Budujący się wieżowiec na Niemidze. W Mińsku jest dosyć łatwo wejść na jakikolwiek plac budowy. Tu pilnuje tylko jeden ochroniarz, a ogrodzenia praktycznie nie ma.

image___008

8. Troickoje Predmestje i wieża telewizyjna.

image___009

9. Wyspa Łez i rzeka Świsłocz.

image___010

10. Pałac sportu i kryte lodowisko.

image___011

11. Przypuszczalnie najwyższy budynek w Mińsku. Tutaj dostaliśmy się wchodząc do budynku centralnie głównym wejściem (7 osób). Co więcej, widzieli nas wszyscy ochroniarze i nawet nie raczyli zapytać dokąd zmierzamy.

image___012

12. Improwizacja w wykonaniu kirbase. Wbijamy do hotelu „Białoruś”, który obecnie jest w trakcie renowacji.

image___013

13. Wleźć na dach hotelu jest bardzo łatwo, wystarczy wspiąć się po 8-metrowej rurze gazowej, otworzyć okno do hotelu i przejść 20 pięter po schodach. Po wykonaniu tych wszystkich czynności jesteśmy na dachu.

image___014

14. Z którego otwiera się chyba najlepszy widok na miasto.

image___015

16. Plac Zwycięstwa

image___017

image___018

17. Biblioteka Narodowa Republiki Białoruś.

image___019

18. Jest to jedyne miejsce w Mińsku, gdzie znaleźliśmy Wi-Fi. Dodatkowo na dachu biblioteki znajduje się taras widokowy, który można zwiedzić za jedyne 30 rosyjskich rubli.

image___020

19. Piękna wieżyczka z zegarem wprost naprzeciwko głównego budynku KGB. Żadnych zabezpieczeń, ani systemów alarmowych.

image___021

image___022

20. Nasz najlepszy nocleg w całej wycieczce. W wieżyczce jest ciepło, czysto i, co najważniejsze, jest prąd.

image___023

21. Koczowaliśmy tu przez dwie noce. Znowuż trafiliśmy do wieżyczki bez trudu, wystarczyło dostać się do klatki – wejścia na poddasze stały otworem.

image___024

22. Plac Niepodległości

image___025

23. Dom Rządu Republiki Białoruś. Gdzieś tutaj urzęduje Łukaszenko. Byle snajper może przedostać się tu bez trudu.

image___026

24. Pod placem wybudowano centrum handlowe „Stolica”.

image___027

25. Kościół Świętych Szymona i Heleny.

image___028

26. Stadion olimpijski „Dynamo”.

image___029

27. Postanowiłem zdrzemnąć się na maszcie oświetleniowym.

image___030

image___031

image___032

28. Najciekawsze na koniec. Mińskie metro. Mówi się, że jest to jeden z najbardziej strzeżonych systemów metra, szczególnie po niedawnych zamachach. Wszędzie porozstawiali kamery i czujniki. Pomimo to, nie sprawiło nam żadnego kłopotu trafić tam, gdzie chcieliśmy.

image___033

29. Nocny spacer po budującej się kontynuacji Moskiewskiej linii na stacji Mihalovo-Grushevka-Instytut Kultury. Obecnie Grushevka jest zrealizowana w 80%, a Mihalovo jeszcze jest na etapie wykopu.

image___034

30. Okazało się, że do tunelu można trafić z łatwością. W nocy na placu budowy nikogo nie ma, zaś większość szybów prowadzących do metrostroju nie jest ogrodzona.

image___035

31. Zapora hermetyczna w tunelu pomiędzy st. Mihalovo – Grushevka.

image___038

32. Granica oddzielająca plac budowy od funkcjonującego metra. Tutaj mińscy budowniczowie popisali się umiejętnościami nie na żarty. Podczas gdy w Kijowie, Jekaterynburgu czy Moskwie rolę rozgraniczenia spełniają ogromne żelazne bramy, tu je*nęli najzwyklejszą ścianę z cegły.

image___041

33. Zresztą nawet ściana z cegły nie powstrzymała mnie od zrobienia tych zdjęć. Oto funkcjonująca linia metra!

image___042

34. W oczekiwaniu na pierwsze pociągi.

image___043

35. I nadjeżdża! Pierwszy pociąg. Lecz nigdzie się nie wybieramy, chowamy się przed nim w jednym z szybów.

image___044

36. Bez względu na wzmożone środki bezpieczeństwa, jak również ogromną liczbę czujników i kamer, udało nam się przedostać do funkcjonującej linii metra. Paranoidalne systemy bezpieczeństwa nie chronią obiektów komunikacyjnej infrastruktury Mińska przed wstępem osób nieupoważnionych. Trafić do mińskiego metra jest nie łatwo, lecz bardzo łatwo.

image___045

37. Tak się skończył Mińsk. Jest to ostatnie i zarazem jedyne legalne zdjęcie w tym poście.

image___046

* * * * *
 Funman.pl jest autorem tłumaczenia oraz posiada pisemną zgodę na publikację tego artykułu w polskich mediach i za jego zgodę umieściliśmy ten tekst na JM.